Hirdetések típusai, szóróanyagok. Fiktív brief értelmezése, nyomdai paraméterek megfelelő alkalmazása
Termékekkel kapcsolatos reklámanyagok
Reklám
Def: A reklám a kommunikáció egy formája, rendszerint egy bizonyos áru vagy szolgáltatás megvételére, illetve igénybevételére ösztönző, esetleg egy egész márka, cég, terület vagy pusztán csak egy cél javára szóló hirdetés.
Bővebb értelemben ezek
összes, szűkebben csak a fizetett változatait soroljuk ide. A reklámok
elkészítése és sugárzása szolgáltatás, az erre való igény működteti az
úgynevezett reklámipart, így többek között lehetővé teszi a kereskedelmi televíziók és rádiók működését.
A reklám és a marketing
nehezen szétválasztható fogalmak. Mindkettőnél cél egy bizonyos termék
vagy szolgáltatás eladása, a fogyasztásra ösztönzés. Míg azonban a
reklámnál egy üzenetet juttatnak el a fogyasztóhoz ("válaszd ezt"), a
marketing magát a terméket próbálja vonzóbbá, jobban eladhatóvá tenni.
Idetartozik a termék csomagolásának terve, az árkalkuláció, a márka, a
termék helyének megválasztása a boltban, az akciók.
A reklámot gyakran nevezik marketingkommunikációnak.
A reklám célja a tájékoztatás,
figyelemfelkeltés, hogy ezzel segítsék a vásárlók döntéseit. A reklám
tájékoztat a termék létezéséről, áráról,
forgalmazási helyéről, minőségéről. Csökkenti a vásárlók keresésre
fordított erőfeszítéseit, ezáltal csökkenti az alulinformáltság okozta termékdifferenciációt. Támogatja minőségi termékeket, illetve az új termékek bevezetését a piacra; erősíti a piaci versenyt.
Egy másik nézet szerint a szándék a vásárlók meggyőzése, becsapása. A
reklám látszólagos különbségeket kreál meglevőket pedig kihangsúlyozza.
Ezáltal a termékeket különbözőbbeknek mutatja, mint amilyenek valójában
és ezzel növeli a termékdifferenciációt,
csökkenti a versenyt. Mivel a reklámérték az áru valódi és képzelt
tulajdonságainak összessége és a magasabb reklámértékű termék a vonzó,
reklám növeli a belépési korlátokat: egy versenyképes imázs kialakítása
költséges.
A reklám fajtája nagyban függ a forgalmazott jószág információs
tartalmától. Míg keresleti javak esetén a tájékoztatáson van a
hangsúly, tapasztalati és bizalmi javak esetén jóval nagyobb a hangsúly a
manipuláción. Egyes esetekben nem is maga a termék tulajdonságai vannak
a központban, hanem a kiválasztás módja. A fentiek itt is érvényesek: a
praktikusságra kondicionálás növelheti a hatékonyságot, de a
termékdifferenciációt is.
Reklámeszköz
Reklámeszköz: az az üzenet, amely a
mondanivalót kódolt, tárgyiasított (konkrét megjelenési formában) a
kiválasztott csatornán való továbbítására alkalmassá teszi.
Reklámeszköz csoportosítása:
· Vizuális reklámeszközök:
- sajtóreklámok nyomtatott sajtó
- köz- és zárt területi reklámok
- köz- és zárt területi reklámok
-
vállalati nyomtatványok
· Auditív reklám: rádió
· Audio- vizuális reklám: mozi, TV, reklámfilmek, Internet
Vizuális reklámeszközök - sajtóreklámok nyomtatott sajtó
Szórólap
A szórólapok kisebb cégek esetében a
helyi közösségben való megjelenés kitűnő eszköze. A nyomtatott
hirdetések megjelentetése régóta jól működő, költséghatékony módja a
reklámozásnak, és előnye, hogy azonnali válaszokat ad és rövid időn
belül növeli az eladásokat. Pizzázók menüje, bútorboltok és kertépítő
cégek szórólapjai, csontkovácsok és autószalonok kivehető reklámlapja az
újságban, szórakoztató elektronikai áruházak hírlevele – számtalan
hasonló kiadvánnyal találkozhatnak az emberek, és ezeket milliók
olvassák minden évben. A színes szórólapok a mai napig befolyásolják
véleményünket és vásárlási döntéseinket
A szórólap általában nagy darabszámban készül. A szórólapokat a következő méretekben készítik:
A/4 (210 × 297mm), A/5 (148 × 210mm), A/6 (105 × 148mm)
Brossúra
A brossúra egy nyomtatott papír vagy
füzet, ami lehet egy vagy több oldalas. Rengeteg formában létezik és
leggyakrabban reklámozásra használjuk.
A brossúra célja, hogy megismertesse az
érdeklődőt egy adott témával, ami lehet egy szolgáltatás, termék vagy
hely és egy meghatározott cselekvésre késztesse az olvasóját. A
funkciója alapján két csoportja van:
- Az
"étvágygerjesztő" brossúra: Ezek a brossúrák arra készültek, hogy
magukra vonzzák a potenciális vásárló figyelmét, a nyilvános
helyeken. Az a célja, hogy rávegye az érdeklődőt, hogy odamenjen az
állványhoz, leemelje és elolvassa.
A funkciónak megfelelően érzelmi töltéssel rendelkező főcím, szellős design, nagy képek, rövid bekezdések jellemzik. Másik fontos eleme, hogy tartalmaz egy cselekvésre ösztönző felhívást - hívjon egy telefonszámot, látogasson meg egy weboldalt, váltson be egy kupont, stb. - A
"főétel" brossúra: Ezen brossúrák az előmelegített érdeklődőknek
szólnak, akik már hallottak a cégről és több információt akarnak.
Talán már látta az étvágygerjesztőt vagy volt személyes találkozó.
Az előző típussal ellentétben ez már tele van információval. Azok
az érdeklődők, akik ezt kérik már mindent tudni akarnak, hogy
meghozzák a döntésüket.
Mire kell figyelni a brossúra tervezésekor?
A brossúra legfontosabb eleme a szöveg. A képek alátámasztják és nyomatékosítják az üzenetet.
Át kell gondolni a lehetőségeket, azt hogy hogyan és hol reklámozható a cég brossúrákkal, a vásárló fejével kell gondolkozni! Végig kell gondolni azt, hogy mit kell tudnia ahhoz, hogy meghozhassa a döntését és a reklámozott céget válassza? Olyan szempontból kell megközelíteni a reklámot, hogy figyelembe vesszük azt, hogy a saját érdeklődésünket mi kelti fel.
Át kell gondolni a lehetőségeket, azt hogy hogyan és hol reklámozható a cég brossúrákkal, a vásárló fejével kell gondolkozni! Végig kell gondolni azt, hogy mit kell tudnia ahhoz, hogy meghozhassa a döntését és a reklámozott céget válassza? Olyan szempontból kell megközelíteni a reklámot, hogy figyelembe vesszük azt, hogy a saját érdeklődésünket mi kelti fel.
Hírdetések
A
szóróanyagok mellett rendkívül fontos szerepet játszanak a vizuális
reklámeszközök között a sajtóreklámok. céljuk a figyelemfelkeltés és az
informálás. A jó hirdetés akkor működik, ha mindkét kritériumnak eleget
tesz. A hirdetés hatása szempontjából nagyon fontos tényező az, hogy az
adott hirdetés milyen lapban jelenik meg.
Napilapok
Előny
|
Hátrány
| |
Presztízs érték
|
politikai, gazdasági lapoknál magas, időszerű és valós
|
bulvárnál alacsony
|
Befogadói szituáció
|
5-10 perc alatt kiolvassuk
| |
Technikai adottságok
|
gyakori megjelenés
|
silány minőség, rövid üzenetek
|
Közönség összetétel
|
tömegek olvassák
|
nagy a meddőszórás, kicsi a másodlagos olvasói szám
|
Célozhatóság
|
helyi célozhatóság (Bp – vidék)
Rovathoz tartozó reklám
|
bizonyos célcsoport, akiket képtelenség elérni
|
Költség
|
az 1 főre jutó alacsony
| |
Rugalmasság
|
a többihez képest rugalmas (gyors megjelenés)
| |
Élettartam
|
gyors elévülés (kb. 1 nap)
| |
Jogi korlátok
|
címlapot szabályozzák
|
Magazinok
Előny
|
Hátrány
| |
Presztízs érték
|
változó
|
változó
|
Befogadói szituáció
|
kedvező
| |
Technikai adottságok
|
jó papír, jó nyomtatás
| |
Közönség összetétel
|
nagy másodlagos olvasói tábor
széles olvasótábor
| |
Célozhatóság
|
téma szerint (kicsi a meddőszórás)
|
földrajzilag nem célozható
|
Költség
|
az 1 főre jutó alacsony
| |
Rugalmasság
|
korlátozott (1 hónapot kell várni)
| |
Élettartam
|
tartós (visszakereshetőség)
|
lassú elérés – 1 hónap múlva is valósnak kell lennie
|
Jogi korlátok
|
címlap
|
Szaklapok
Előny
|
Hátrány
| |
Presztízs érték
|
legmagasabb
| |
Befogadói szituáció
|
magas / legjobb
| |
Technikai adottságok
|
magas
| |
Közönség összetétel
|
nagy másodlagos olvasói tábor
|
összességében kicsi
|
Célozhatóság
|
téma szerint (kicsi a meddőszórás)
|
földrajzilag nem célozható
|
Költség
|
az 1 főre jutó magas
| |
Rugalmasság
|
össze-vissza jelenik meg / havonta
sok dolgot kell beletenni, és nem tudnak mit RUGALMATLAN
| |
Élettartam
|
visszakereshető, mert elrakják
| |
Jogi korlátok
|
címlap
|
Kreatív brief
A brief az a dokumentum, amelyben a megbízó tájékoztatja az ügynökséget az általa megrendelendő kampány vagy önálló hirdetés paramétereiről, a munkához szükséges információkról.
A brief egy olyan dokumentum, amelyben a hirdető az ügynökség számára, az ügynökségi kapcsolattartó pedig a vele együttműködésben dolgozó osztályok (kreatív, média, produkció stb.), divíziók számára megfogalmazza a hirdetett termékről (szolgáltatásról), a környezetét jelentő piacról, a marketing és a kommunikációs célról
szóló tudnivalókat. Meghatározza ezen kívül az alkotás és tervezés
szabadságának gátat állító olyan tényezőket, mint például a jogi
tudnivalók, a termékhez fűződő piaci és társadalmi kockázatok, a
kötelezően használandó kommunikációs elemek (motívumok) illetve (sok
esetben) csatornák.
Az ügynökségi projekt menedzser (általában az ügyfélkapcsolatos,
más néven account) veszi fel az úgynevezett ügyfélbriefet, amely jó
esetben kutatási eredményeket, terméktörténetet is tartalmaz. Mint
koordinátor ezután ezt átfogalmazva és hangsúlyokat áthelyezve állítja
össze kollégái számára a kreatívbriefet, médiabriefet, projektbriefet stb.
A kommunikációs koncepciónak
a briefen, az ebben megfogalmazott stratégián kell alapulnia, annak
céljait kell szolgálnia a reklámkampány hatékonysága érdekében.
A briefing az az aktus, amelynek során a fenti információkat átadják. Hirdető az ügynökségnek, kapcsolattartó a kollégáinak.
A kreatív brief felépítése
A jó Kreatív tömör, rövid, utasítás
jellegű, tisztán, egyértelműen megfogalmazott – és természetesen a
márkastratégiára épül. A tartalma a döntéshozók egyetértésének
következménye kell, hogy legyen. Ha valaki nem tud ilyen Kreatív-val
előállni, az nem áll készen a tervezés folyamatára!
Előszó
Az Előszó lehetőséget teremet, hogy bemutasd röviden a projektet, és érdeklődést teremts az elkövetkező munkához a tervező csapatban. Szolgáltass számukra okot arra, hogy törődjenek a márkáddal, és tedd őket érdekeltté a sikeredben!
Az Előszó lehetőséget teremet, hogy bemutasd röviden a projektet, és érdeklődést teremts az elkövetkező munkához a tervező csapatban. Szolgáltass számukra okot arra, hogy törődjenek a márkáddal, és tedd őket érdekeltté a sikeredben!
Vállalati háttér és a jelenlegi célok
Bármennyire is jólismert a cég, amelyet képviselsz, jó ötlet egy rövid történeti áttekintést közreadni a márkádról, és annak eredményeiről. Szükséged lesz néhány állításra a jelenlegi piaci helyzetéről, és a rövid távú üzleti céljairól is (nézettség, hallgatottság, példányszám). Ezt a részt a Kreatívnak gyakran nevezik Missziónak is.
Bármennyire is jólismert a cég, amelyet képviselsz, jó ötlet egy rövid történeti áttekintést közreadni a márkádról, és annak eredményeiről. Szükséged lesz néhány állításra a jelenlegi piaci helyzetéről, és a rövid távú üzleti céljairól is (nézettség, hallgatottság, példányszám). Ezt a részt a Kreatívnak gyakran nevezik Missziónak is.
Célcsoport
A puszta demográfiai változók mellett (korcsoport, iskolázottság, fizetés) próbáld meg a kreatív csapatot segíteni abban, hogy képet kapjanak a nézőid életéről. Vajon, mire kattanhatnak? Milyen más médiatermékekkel kell versenyezned a fejükben? Hogyan tekintenek önmagukra?
A puszta demográfiai változók mellett (korcsoport, iskolázottság, fizetés) próbáld meg a kreatív csapatot segíteni abban, hogy képet kapjanak a nézőid életéről. Vajon, mire kattanhatnak? Milyen más médiatermékekkel kell versenyezned a fejükben? Hogyan tekintenek önmagukra?
Márka vízió – Az emocionális kapcsolat
Miközben sok hálózat kínál tematikus csatornákat, vagy régiónként eltérő programokat, egy erős márka olyasfajta érzelmi hasznot ígér, amely különleges kötődést eredményez a nézőkben. A Kreatív ezen része az egyik – ha nem „a” – legfontosabb rész – és természetesen ez az, amelyet általában ki szokás hagyni.
Miközben sok hálózat kínál tematikus csatornákat, vagy régiónként eltérő programokat, egy erős márka olyasfajta érzelmi hasznot ígér, amely különleges kötődést eredményez a nézőkben. A Kreatív ezen része az egyik – ha nem „a” – legfontosabb rész – és természetesen ez az, amelyet általában ki szokás hagyni.
Márkaértékek: miben hiszel?
Ezek az értékek nem jelentenek mást, mint a márkád elveinek összességét. Mi mellett foglalsz állást, és mi ellen? Miért kell a te csatornádnak egy műsor, és miért nem egy másiknak? Milyen nézeteket osztasz te magad és a nézőid amelyek beszédesek lehetnek programming-döntések meghozataláról?
Ezek az értékek nem jelentenek mást, mint a márkád elveinek összességét. Mi mellett foglalsz állást, és mi ellen? Miért kell a te csatornádnak egy műsor, és miért nem egy másiknak? Milyen nézeteket osztasz te magad és a nézőid amelyek beszédesek lehetnek programming-döntések meghozataláról?
Márkapozíció: miben vagy más?
Ez nem más, mint maga a Nagy Ötlet, amelyet a design-nak kommunikálnia, és kiemelnie kötelessége. Az, hogy
megkülönbözteted magad a versenytársaidtól, nem azt jelenti, hogy bárki más képtelen volna jogot formálni a „fehér foltokra”. Sokkal inkább jelenti, hogy nem tette ezt meg senki más. A pozicionálás ugyanis nem más, mint jogot formálni a „fehér foltokra” a fogyasztóid fejében. Miről akarod, hogy a márkád ismert legyen?
Ez nem más, mint maga a Nagy Ötlet, amelyet a design-nak kommunikálnia, és kiemelnie kötelessége. Az, hogy
megkülönbözteted magad a versenytársaidtól, nem azt jelenti, hogy bárki más képtelen volna jogot formálni a „fehér foltokra”. Sokkal inkább jelenti, hogy nem tette ezt meg senki más. A pozicionálás ugyanis nem más, mint jogot formálni a „fehér foltokra” a fogyasztóid fejében. Miről akarod, hogy a márkád ismert legyen?
A mezőny
Kikkel versenyzel? Miben vagy jobb, mint ők? Ne csak az egyértelmű márkákat említsd meg, azokat, akik a közvetlen közeledben vannak, hanem azokat is, akik miatt hosszabb távon kell aggódnod.
Kikkel versenyzel? Miben vagy jobb, mint ők? Ne csak az egyértelmű márkákat említsd meg, azokat, akik a közvetlen közeledben vannak, hanem azokat is, akik miatt hosszabb távon kell aggódnod.
Komplementerek
Úgy találom, hogy amikor a megrendelőim az általuk csodált márkákról beszélnek – és tiszteletüket meg is indokolják – az mindig nagyon sokat mond arról, hogy ők maguk milyen márkát szeretnének létrehozni. Ha a kreatív csapat konkrét, a létező világból vett példákat kap a munkájához, azzal kőkemény viszonyítási pontokat is kap – ami segít elkerülni a zűrzavart és a félreértéseket. Gondolj úgy ezekre a márkákra, mint olyanokra,
akikkel stratégia együttműködést szeretnél, vagy azt, hogy nálad hirdessenek.
Úgy találom, hogy amikor a megrendelőim az általuk csodált márkákról beszélnek – és tiszteletüket meg is indokolják – az mindig nagyon sokat mond arról, hogy ők maguk milyen márkát szeretnének létrehozni. Ha a kreatív csapat konkrét, a létező világból vett példákat kap a munkájához, azzal kőkemény viszonyítási pontokat is kap – ami segít elkerülni a zűrzavart és a félreértéseket. Gondolj úgy ezekre a márkákra, mint olyanokra,
akikkel stratégia együttműködést szeretnél, vagy azt, hogy nálad hirdessenek.
Márka helyettesítők: hogyan határozzuk meg önmagunkat?
A kiegészítő márkák helyettesíthetősége is egyezik a tiéddel. Ezért szükséges egy melléknevekből álló listát elkészítened, hogy meghatározd a márkád személyiségének alapjait. Ennek révén finoman hangolható a márkád képe, és megakadályozható, hogy túlságosan szabadon legyen interpretálható. (Pl.: szexis, de nem pornográf; művelt, de
nem akadémikus, stb.)
A kiegészítő márkák helyettesíthetősége is egyezik a tiéddel. Ezért szükséges egy melléknevekből álló listát elkészítened, hogy meghatározd a márkád személyiségének alapjait. Ennek révén finoman hangolható a márkád képe, és megakadályozható, hogy túlságosan szabadon legyen interpretálható. (Pl.: szexis, de nem pornográf; művelt, de
nem akadémikus, stb.)
Mit igen, és mit ne?
Minden márkának kell, hogy legyen egy belső listája arról, hogy – úgymond – mit szeret és mit nem. Ezek vagy stratégiailag alátámasztott dolgok, vagy preferenciák kérdései. Szánj rá egy részt, és magyarázd meg ezeket tisztán.
Minden márkának kell, hogy legyen egy belső listája arról, hogy – úgymond – mit szeret és mit nem. Ezek vagy stratégiailag alátámasztott dolgok, vagy preferenciák kérdései. Szánj rá egy részt, és magyarázd meg ezeket tisztán.
Zárás
Mindig csatold azokat az információkat, amelyek elengedhetetlenek a kreatív csapat felelős munkavégzéséhez.
Többek között ezeknek kell szerepelniük:
- becsült költségvetés
- az első minták szállítása
- timing
- az átvétel mikéntje
- kontaktok
Mindig csatold azokat az információkat, amelyek elengedhetetlenek a kreatív csapat felelős munkavégzéséhez.
Többek között ezeknek kell szerepelniük:
- becsült költségvetés
- az első minták szállítása
- timing
- az átvétel mikéntje
- kontaktok
Ha jól végezted a munkádat, és jó a Kreatív, akkor az írás nem más, mint egy pillanatkép a vállalatod gondolkodásáról.
Inspiráló, izgalmas, stratégia-vezérelt kívánságlista – amely szerencsés esetben igazi ajándék a kreatívoknak. Nem helyettesíti, hanem valóságos ugródeszkája az eredményes párbeszédnek.
Inspiráló, izgalmas, stratégia-vezérelt kívánságlista – amely szerencsés esetben igazi ajándék a kreatívoknak. Nem helyettesíti, hanem valóságos ugródeszkája az eredményes párbeszédnek.
Nyomdai paraméterek:
Szabvány
|
Méret
|
Felhasználási terület
|
A3
|
297x420 mm
|
Újságok (hajtott formátumban), stb
|
A4
|
210x297 mm
|
Levélpapírok, formanyomtatványok, tájékoztatók
|
Francia boríték méret
|
205x100 mm
|
Meghívók, üdvözlőlapok
|
A5
|
148x210 mm
|
Szórólapok, tájékoztatók
|
A6
|
105x148 mm
|
Képeslapok, meghívók, üdvözlőlapok
|
A7
|
74x105 mm
|
Szórólapok, terméktájékoztatók
|
Névjegykártya
|
90x50 mm
|
Névjegykártyák,
|
Gyakorlati feladat:
4 fős csoportok alakítása.
Feladatok:
- Tevékenység meghatározása - A
terméked / szolgáltatásod bemutatása- Az iparág rövid ismertetése és
hogyan illeszkedik a céged a képbe. Mi az ami megkülönböztet?
- Név, embléma tervezése
- Szlogen létrehozása .Egy rövid jelmondat készítése, ami a cég vagy márka üzenetét röviden megfogalmazza.
- Stílus kiválasztása- Milyen stílusban kommunikálsz? A meghatározó formavilág kialakítása, betűtípus, színek meghatározása.
- Szórólap vagy brossúra tervezése - felépítés, elrendezés vázlatos megtervezése
- Hirdetés készítése- Határozd meg a hirdetés helyét, formáját, jellegét.
A feladatok során a
csapatok megbízóként és megvalósítóként is szerepelnek. A gyakorlat
során a csoportnak ki kell találniuk a saját cégüket, majd ha minden
szempontot kidolgozták, átadják a kreatív briefet egy másik csapatnak,
aki megrendelőből így már kivitelezővé válik. Az óra végén lehetőség van
az értékelésre is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése