2013. február 27., szerda

2013 Névjegykártya tervezése

A névjegykártyád egy nonverbális én-üzenet, a személyes tered, amit megosztasz másokkal. Rólad szól, rád fognak asszociálni, akik majd kézbe veszik. Van viszont mélyebb üzenete is, amit te tudsz képi formába önteni, úgy, ha meghatározod, mi a célod, és azt mondod el egy jó grafikusnak. Ha egy gyorsnyomdában, katalógus ajánlatok közül választasz, vagy a szomszéd Lacika (a 12 éves számítógépes zseni) maga találja ki a dizájnt, az nem téged fog tükrözni, és akkor a névjegyed nehezebben teljesíti az elvárásaidat. A szomszéd Lacika meg mutasson olyan trükköket, amikkel a vállalkozásodat lendíted fel... :)

Fajtái

Kétféle névjegykártya létezik: céges és privát, és nem jó a kettőt mixelni. A cégesen ne közöld mindenkivel privát elérhetőségeidet, mert hétvégén vagy késő este is fogadhatsz hívásokat, és azt talán nem mindig akarod.
A priváttal pedig nem a munkahelyi központi számot vagy a beosztásodat szeretnéd tudatni a személyes ismerőseiddel (akik valószínűleg azt már amúgy is tudják).
A jó névjegy mindkét területen olyan, amiről egyértelműen be tudnak majd azonosítani később is, tehát egyedi és egyértelmű.

Célja, hogy

- ismeretséget köss a segítségével
- a bemutatkozásodat, mint találkozást emlékezetesebbé tedd vele
- könnyebben emlékezzenek rád később a kártyát látva
- a személyedhez, mint élményhez kössék később a neved
- az első benyomás alapján kompetensnek érezzenek a problémájuk megoldásában
A méret
A névjegyek általános mérete 9x5 cm, ekkor fér bele a szabvány tokba. Egyre több ember tér el ettől, részint mert szeretnék, ha az átadott névjegyük az egyedisége miatt mély nyomokat hagyna az emberekben, másrészt pedig ők maguk is valami egyedit képviselnek, vagy a személyiségük is eltér az átlagtól.

A szín

Általános szabály, hogy max. 2-3 színt használj, akkor is, ha a céglogo színes. A túl sok szín kevéssé kelt karakterisztikus hatást, és ez csak olyan foglalkozásoknál pozitív benyomás, ha pl. virágüzlet tulajdonos, művész, textiltervező, stb. vagy. Vagyis kreatívan mozogsz a színek, a vizualitás terén. A színes motívumok önmagukban is létrehoznak egy feelinget az adataid számára, és ha épp komoly önérvényesítésbe fogtál, üzleti partnereket keresel, akkor egy tavaszi virág a neved mellett inkább kedves, szelíd, mint határozott, céltudatos ember benyomását kelti. A színek nagyon erős hatással bírnak, és tudat alatt is hatnak, ezért gondosan válaszd meg őket!

Mi legyen rajta?
Privát névjegyen: a neved, elérhetőséged, privát honlapod, hobbid, és írhatsz rá személyes üzenetet is, amivel megszólítasz embereket, amivel kifejezed az érdeklődési köröd.
Céges névjegyen: a neved, a cég neve, a beosztásod, tudományos fokozatod, a céges telefonszámod, céges email címed, a cég honlapja. Mobilszámot akkor írj rá, ha munkaidőben is felveszed. Sajnos vannak cégek, ahol a cég logoja, neve elnyomja a személy nevét, ez némi munkahelyi elnyomást is sugall, legalább annyit, hogy olykor a szabadidőben is rendelkezésre kell állni. Az, hogy a cég egységes dizájnnal ad névjegyet minden dolgozójának, abból a szempontból jó, hogy az "egy hajóban evezünk" üzenetet közvetíti. Ám ez csak akkor valósul meg, ha a cég adatai nem nyomják el a dolgozó adatait.

A kézi javítást, hozzáírást erősen tiltják a protokoll szabályai, viszont a névjegy átadásakor kézzel ráírt plusz információtól méginkább beazonosítható leszel később, mert "akkor történt valami plusz is", amit úgyis elmondasz az illetőnek szóban, amikor ráírod, tehát könnyebben felidézi, amikor majd látja.

Idegen nyelven
A kétnyelvű névjegyet praktikus okokból egy kártya két oldalára nyomtatják, így kisebb az elvesztés veszélye is. Az adatok ugyanazok legyenek.

A névjegykártya átadása
Mindig, amikor csak lehetséges. :) Ha te adod át a tiedet, jó benyomást keltesz, ha elkéred az övét is, mert kíváncsi vagy rá, emlékezni szeretnél a találkozásotokra. A nyomulás, tukmálás meg csak rossz érzést kelt az emberekben.
Alkoss magadról egy tömör, lényegretörő mondatot, és tanuld is meg, amit majd mindig elmondasz, amikor átnyújtod a névjegyedet: Ki vagy te? Aztán figyelj a másik emberre, amikor ő elmondja magáról ugyanezt! Ebben a felgyorsult világban az őszinte figyelem nagy érték, gyümölcsöző kapcsolatokat tudsz így megalapozni.


Konklúzió
Ha több szakmád, tevékenységed van, legyen mindegyikhez külön névjegyed, olyan dizájnnal, ami jól kifejezi azt a területet! Ne zsúfolj rá mindent egy kis kártyára, csak az alap adatokat közöld! Akit érdekel, utánanéz majd a honlapodon, vagy kezdeményez egy újabb találkozót.

A tervezésnél ne az legyen a fő szempont, hogy hasznos kártyát hozz létre, hanem hogy téged fejezzen ki, amilyen vagy azon a területen. Mert így lesz majd hasznos a névjegyed...
A névjegykártya témára is igaz Antoine de Saint-Exupéry mondása: "Ha hajót akarsz építeni, ne deszkákat kezdjetek el vágni, hanem előbb keltsd fel az embereid vágyát a hajózás iránt."
A jó névjegykártya a veled hajózás vágyát kelti fel másokban.

Íme néhány különleges névjegy, inspirációként:





Forrás: http://terpszichologia.blog.hu/2011/07/08/milyen_a_jo_nevjegykartya

Feladat:
- Az elkészített logóból kiindulva  egy saját névjegykártya készítése.
- Adott témában névjegykártya tervezése

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése